Vi elsker mad, opskrifter og madoplevelser

Sådan får du flere proteiner i hverdagen

0

Glemmer du at spise proteinrige fødevarer i den travle hverdag? Protein er et særdeles vigtigt næringsstof, som kroppen blandt andet bruger til at opbygge muskler og gro hår. Hvis du er nede i fitnesscentret tre gange om ugen, er det desuden vigtigt at indtage ekstra mange proteiner, idet de udmattede muskler har brug for rigeligt med næringsstoffer. Mens kød for nogen er den nemmeste kilde til proteiner, skal du ikke bekymre dig, hvis du har valgt vegetarvejen. Vegetarer, og for den sags skyld veganere, kan få rigelige mængder af protein i form af blandt andet bønner og nødder.

I det følgende får I, der både er kødspisere og vegetarer/veganere, nogle simple tricks til at få mere proteinrig mad i hverdagen.

1. Pep kyllingebrystfileterne op

Kylling er en klassiker, når snakken går om proteinholdige madvarer. Kylling indeholder nemlig hele 26 gram protein pr. 100 gram. Men hvis du er ved at være ufattelig træt af at spise tørre brystfileter fra ovnen, så fortvivl ikke, da der heldigvis findes lette metoder til at gøre fileterne mere interessante. Næste gang du er i supermarkedet og har besluttet dig for at købe kyllingefileterne, så køb en pose mozzarella (som også er rig på proteiner), et glas pesto samt en bakke tomater. Med disse ingredienser kan du lave en superhurtig ret: pestoen kommes på fileterne, hvorefter mozzarellaen og tomaterne skæres i skiver og lægges ovenpå. Og voila! Efter 30-40 minutter i ovnen, har du en superlækker ret fyldt med smag og saft, der kan serveres med grov pasta eller ris.

2. Kikærters mange egenskaber

Er budgettet stramt, eller har du valgt at lægge kødet på hylden, er kikærter en god kilde til proteiner. Bønnerne indeholder 20 gram protein pr. 100 gram og fås i både pose eller dåse. Hvis du køber dem på dåse, sparer du som et ekstra plus tid i hverdagen, da de hverken skal koges eller sættes i blød. Fordelene stopper heller ikke her, idet kikærter desuden er rige på mineraler og kostfibre. Kikærter kan blandt andet anvendes til hummus og falafler, men de kan også bruges i nemme gryderetter, såsom i utallige indiske karryretter som alternativ til kød.

3. Peanutbutter til mellemmåltiderne

Hvis du trænger til en saltet, men stadig sund fornøjelse en onsdag eftermiddag, er peanutbutteren din helt. Peanutbutter indeholder 23 gram protein pr. 100 gram og fungerer skønt som smørepålæg på det ristede brød. Derudover kan du tage en spiseskefuld som tilbehør til bananer eller æbler, hvilket gør det mere sjovt at spise de seks stykker frugt og grønt om dagen. En ting, du dog skal huske, når du køber peanutbutteren, er at kigge på glasset. Økologisk peanutbutter er det mest fornuftige valg, da dette kun består af jordnødder og salt. Andre slags peanutbutter indeholder derimod palmeolie med masser af mættet fedt. Og husk endnu en ting – kalorieindholdet i peanutbutter er højt, 590 kalorier pr. 100 gram – så spis med måde!

Leave A Reply

Your email address will not be published.